Een mooi treuzelwandelingetje (Krapperup)

We starten de dag opnieuw met een strandwandeling. Deze keer naar de andere kant van de baai. Het blijft een mooie baai en dito strand.

Nog een mooi strandwandelingetje
Rarara…. wat is er boven te zien?

We houden ook nog eens een familievergadering om te beslissen wat we in België gaan doen. Het resultaat: we rijden van de boot recht naar een camping in de buurt van Plopsaland. Op 12 augustus gaan we ons dan een dagje amuseren in Plopsaland. 13 augustus rijden we dan naar huis, via het vaccinatiecentrum. Want daar zullen we rond de middag onze eerste prik krijgen. 13 augustus in de vroege namiddag zullen we dus opnieuw thuis aankomen.

Maar vandaag zitten we nog in Zweden, dus proberen we nog niet te veel aan België en thuiskomen te denken. Na de strandwandeling duiken we de mobilhome in voor een 1,5u lange rit naar Kulla lighthouse. De rit zelf is alweer prachtig. Het Kullen schiereiland is een pareltje. We arriveren rond de middag op de drukke en grote parking. Het begint prompt te regenen, gevolgd door een klein onweertje. Maar tegen het moment dat we vertrekken voor een wandeling van 15 km – tenminste dat is het plan – is het alweer over.

We stappen eerst naar de vuurtoren zelf. Dit is de felste vuurtoren van Zweden; je kan het licht van 50 km afstand zien. Dat betekent dat je het vlotjes tot in Denemarken kan zien, want dat ligt hier maar zo’n 30 km vandaag in vogelvlucht. We kunnen het zien liggen van bij de vuurtoren. De vuurtoren zelf is eigenlijk helemaal niet zo speciaal, wèl de fenomenale uitzichten. Naar Denemarken dus, maar ook in de andere richtingen mag het zicht er wezen. Het omliggende landschap zet ook zijn beste beentje voor en we kijken dan ook al uit naar de wandeling zelf.

Eerst stappen we naar de vuurtoren zelf
Het zicht is er adembenemend

Eens echt gestart, maken we al meteen een ommetje naar een grot. We moeten daarvoor een stevige afdaling maken waarbij we gelukkig de houvast hebben van een kundig gespannen dik touw. De grot zelf blijkt uiteindelijk niks voor te stellen. Maar het was alvast een leuke afdaling en klim.

Een stevige afdaling naar de grot

Het landschap waarin we verder wandelen stelt niet teleur. Het ene mooie vergezicht na het ander biedt zich aan. Prachtig.

Een mooi vergezicht met de vuurtoren op de achtergrond

En dan komen we aan een poortje naar een wei. We wandelen er nietsvermoedend door en voor we het weten worden we omringd door koeien en een stier. Ze komen echt recht op ons af en vertonen aggressief gedrag. Vooral ten op zichte van elkaar, maar toch ook wat in onze richting zo lijkt het. We zijn niet echt op ons gemak en gaan terug uit de wei. We staan een beetje besluiteloos te kijken: moeten we hier nu doorgaan of terugkeren op onze stappen. Ook de mevrouw achter ons maakt dezelfde overweging. Dan komt er een meneer van de andere kant van het wandelpad die autoritair de koeien opzij probeert te jagen. Voor zijn vrouw zo blijkt later. De koeien schuiven een klein beetje op, maar laten zich toch niet zo makkelijk intimideren. Het doorgangetje is net groot genoeg voor de vrouw – die duidelijk niet op haar gemak is – om door te glippen en uit de wei te gaan. Wij maken van de gelegenheid gebruik om snel in de wei de stappen en wat afstand te nemen van de koeien. Yes, we made it! Deze hindernis hebben we alweer succesvol genomen.

‘Boe’ zei de koe. Het blijkt niet zo eenvoudig om hier heelhuids voorbij te geraken …
… maar het lukt toch en voor we het weten worden we alweer getrakteerd op nieuwe vergezichten
Naar dat dorpje in de verte zijn we onderweg: Mölle
We stappen gestaag verder door afwisselend landschap
Nog een keertje zeezicht

Een beetje later hebben we alweer wat oponthoud. We besluiten onderweg een camping op dit schiereiland te boeken voor de komende 2 nachten. Dat loopt echter niet van een leien dakje. Het betalen via KBC loopt voortdurend mis. Na ruim 20 minuten moeten we de camping uiteindelijk opbellen om te boeken. Bonus: 100 kronen extra omdat je niet online geboekt hebt. Bovendien is de prijs ook nog omhoog gegaan omdat ze werken met dynamische prijszetting. Hoe meer er geprobeerd wordt te boeken, hoe duurder de plaatsen worden. En we hebben wel een paar keer geprobeerd….

Lander en Fien wachten geduldig in een boom terwijl Bert (en ik) de camping proberen te boeken.

We zijn ondertussen weer een eindje onderweg wanneer Bert opmerkt dat Lander en Fien hun jassen niet meer bij zich hebben. Oeps. Ze hebben ze laten liggen bij de boom waar ze in zaten te spelen terwijl de camping probeerden te boeken. Lander loopt het hele eind terug om de jassen te gaan halen.

Jassen vergeten. 🙁 Lander loopt even terug om ze te gaan halen 🙂

Nog even later komen we een toilet tegen. De kindjes en Bert moeten dringend naar het toilet. Maar desondanks gaat het toch niet allemaal zo vlot. Resultaat: na een half uurtje of zo krijg ik de boodschap dat ik al verder mag gaan met de kindjes. We hebben nu 4,2 km gewandeld op 2u25. Daar word ik niet goed gezind van: ik heb precies alleen nog maar staan wachten. Dat betekent ook dat we onze wandeling moeten aanpassen: die 15 km is echt niet meer realistisch. Vanaf dan gaat het gelukkig vlot. Uiteindelijk wandelen we in totaal 10,7 km op 4u. Morgen kunnen we het andere gedeelte wandelen.

Het is trouwens een erg mooie en gevarieerde wandeling. Dat zou ik bijna vergeten met al mijn gezeur en gezaag hierboven ;-).

Bijna in Mölle
Het haventje van Mölle
Mölle zelf
Het laatste gedeelte van de wandeling loopt door imposant beukenbos

De camping zelf is een absolute hit: het is een camping met zwembad. We zijn nauwelijks geparkeerd of Lander en Fien hebben hun zwembroek al aan en zitten in het zwembad. Zo kunnen we alweer iets van onze TODO-lijst schrappen.  We BBQ’en ook nog een laatste keertje lekker buiten. Het weer ziet er de komende dagen niet zo goed uit: Zweden huilt ons schijnbaar uit.