Terug naar zee (Hjärterö – Bohuslän Coast)

Ook Tresticklan hebben we weer gezien, dus rijden we vandaag verder naar de kust. Saltö en Resö, 2 eilanden die via bruggen verbonden zijn met het vasteland – vormen het plan. Onderweg kijkt Bert ook nog eens naar het weer. We willen immers ook nog een vervolg breien aan onze kajaktrip.

Het weer zegt: nu of waarschijnlijk niet meer. Dus belt Bert naar Kajaktiv om te bekijken of we vandaag nog kunnen vertrekken voor een 3-daagse kajaktrip aan de ‘Bohuslän coast’. Het is niet meteen duidelijk of het nog zal lukken. Ondertussen komen we aan op het eerste eiland: Saltö. De weg er naartoe was alvast prachtig. Het ene mooie zicht na het andere. Dat betekent ook dat we hier absoluut niet als enige zijn: het is ongelooflijk druk.
Je ziet ook meteen aan de grootte van de parking bij het natuurpark dat het hier wel eens drukker kan zijn.

Het weer is alweer schitterend, dus we steken snel onze lunch in de rugzak en een half kilometertje later zitten we aan het zandstrand in het natuurpark, samen met een hele hoop anderen. Dat bederft de pret geenszins. We genieten van het zicht, de zon, de zee en de lunch. We hebben ook alweer heel wat gelukt, want we hebben ondertussen bericht gehad dat we vanavond nog kunnen vertrekken op onze kajak-kampeertocht op zee. Joehoe!!! Dat is pas om 17u. Dus hoewel we nog 2 uur te rijden hebben, kunnen we hier toch nog een wandeling maken in het natuurpark. Resö zullen we wel moeten overslaan: dat zal niet meer lukken.

Lunchen en schelpjes zoeken aan zee

Het wandelingetje op Saltö is alvast heel mooi met nog enkele mooie steenstranden. We zien hier ook een prachtige kwal rondhangen tussen het zeewier.

Een snel en kort wandelingetje op Saltö
We komen snel aan een mooi steenstrand
Een kwal kan toch ook een prachtig beest zijn
We blijven even genieten van al het moois
Verrassend genoeg vinden we ook deze mooie bos bloemen op dit steenstrand

Maar dan moeten we echt terug naar de mobilhome voor onze tocht naar Kajaktiv op Tjörn. Daar aangekomen, moeten we nog snel al onze spulletjes bij elkaar zoeken en dan kunnen we vertrekken!!!! Tegen dat we alle materiaal bij elkaar hebben, ingeladen zijn, enzovoort is het 18u gepasseerd.

Joehoe! Klaar om te vertrekken. Euh…. moeten we niet in het water liggen?

De eerste stop zal het eiland Hjärterö zijn op ongeveer 1,5u peddelen van ons startpunt.

Ziehier, het strijdplan voor de komende dagen.

We merken meteen dat kajakken op zee toch nog iets anders is dan kajakken op een meertje. De wind en de stroming zorgen ervoor dat je toch iets harder moet peddelen. Gelukkig hadden we dat voorzien en hebben we deze keer gekozen voor 2 dubbele kajaks.

Daar staat tegenover dat – hier alvast – het landschap machtig mooi is. Zeker met de steeds lager zakkende zon en een zee die bijna zo glad is als een spiegel. Kortweg: waw.

We komen meteen in een mooi haventje terecht
Ook het landschap onderweg mag er best wezen

We komen inderdaad na ongeveer 1,5 u toe op Hjärterö. We zijn echter verre van alleen daar: er staan al een 3-tal tentjes opgesteld. Op zich is er plaats genoeg, maar het eiland ligt boordevol eendekak en schapenstront. Er is geen vierkante decimeter te vinden waar geen drol op ligt. Gelukkig is het erg droge kak en blijft hij niet plakken.

We parkeren onze kajaks op Hjärterö. Dan moeten we snel aan de slag.

Terwijl Bert voor vuur zorgt en het eten warm maakt, stel ik de tenten op. Lander en Fien amuseren zich ondertussen met het zoeken en vinden van krabbepoten en krabbeschilden. Ze hebben snel een hele verzameling bij elkaar.

Koken maar
De tenten staan recht. Lander en Fien zijn op zoek naar schatten

Het eten smaakt ongelooflijk top. Het is ondertussen al veel te laat, dus mogen Lander en Fien zo goed als meteen gaan slapen. Wij volgen nauwelijks later want op zo’n trips neem je als vanzelf het ritme van de natuur over. Je gaat gewoon met de kippen op stok.

Hmmm. Lekker warme soep. Dat smaakt.
Wat een keuken! Wat een eetkamer!
De zon is onder in onze baai. Hoog tijd om in de tent te kruipen.