Special – winterkamperen

Met het smelten van de sneeuw en het ijs, sluiten we onze winteravonturen af.
Een goed moment om een paar dingetjes over winterkamperen met een mobilhome op een rijtje te zetten. 

Rijden

Het is een mobilhome. Dat betekent dat je veel rijdt. Bij winterkamperen rijd je dus ook veel in winterse omstandigheden. Goeie banden is een absolute must om te kunnen blijven rijden wanneer er een laagje sneeuw ligt. We gaan echter ook in zomerse omstandigheden rijden. We hebben dus lang getwijfeld welke type banden we zouden laten opleggen. Uiteindelijk hebben we voor vierseizoensbanden gekozen die neigen naar winterbanden. Daar hebben we tot op heden geen spijt van.

Daarnaast hebben we ook speciale dikkere – en dus ook zwaardere – sneeuwkettingen mee. We hebben ze uiteindelijk gelukkig niet hoeven te gebruiken, maar ik zou ze toch direct weer meenemen. Voor de gemoedsrust alleen al als het volle bak aan het sneeuwen is.

Slapen

We hebben zowel zomer- als winterspullen nodig. Er is echter geen plaats voor zowel winterdons als zomerdons. Dus hebben we onze zomerdonsen bij. In combinatie met onze slaapzakken en pijama’s is dat nog steeds lekker warm in de winter bij onze slaaptemperatuur van 3 tot 8°C.

Verwarmen

Het beste is om zoveel mogelijk zon te vangen met ons hoofdraam aan de tafel en met de ruiten van de auto. Dat maakt meteen 3 tot 4 graden verschil.

Als dat niet voldoende is, zetten we onze ‘ringverwarming’ aan. Dit is een chauffage op gas die via een buizensysteem en ventilator op verschillende plaatsen warme lucht binnenblaast. ’s Morgens wanneer we opstaan en ’s avonds wanneer de zon onder is, hebben we deze altijd nodig. Een tijdje hebben we ze ook ’s nachts laten opstaan op een minimale stand, maar daar zijn we mee gestopt.

Staan we op een camping en hebben we dus elektriciteit, dan verwarmen we met zo’n draagbaar 2000-watt vuurtje. Heel effectief en zo sparen we weer wat gas.

Wanneer we koken, hebben we trouwens ook weinig of geen chauffage nodig. Ons gasvuur genereert best ook wel wat warmte dus.

Het is duidelijk dat we best niet zonder gas vallen. We hebben dan ook steeds een reservebus bij om over te schakelen als er eentje leeg is. Het is trouwens belangrijk het juiste gas te kiezen: butaangas kan bevriezen, propaangas niet.

Heel veel koude komt binnen via de cockpit van de mobilhome. We hebben tussen die cockpit en het woongedeelte sowieso een gordijntje dat we goed toedoen zodra de zon is verdwenen.

Voor de allerkoudste dagen hebben we ook een speciaal scherm dat we over de voorruit en zijruiten van die cockpit kunnen bevestigen. Dit isoleert extra en maakt bij de koudste dagen echt een merkbaar verschil. Toch, hebben we het enkel bij de allerkoudste dagen gebruikt. Enerzijds omdat het wel wat licht wegneemt, maar natuurlijk ook omdat je het elke keer opnieuw moet bevestigen en weer opruimen als je verder trekt.

Kleren

Uiteraard hebben we standaard, ook binnen, heel wat laagjes kleren aan. Voor de benen betekent dit naast de gewone onderbroek, een lange warme onderbroek van merinho wol en een trekkingsbroek. Bovenaan ook een lang onderhemd van merinho-wol, een t-shirt en een fleece. De winterjas doen we binnen uiteraard uit ;-). Dit geldt uiteraard niet voor ons Fien. Die heeft het altijd te warm en heeft dus meestal geen warm ondergoed nodig. Ook Lander doet het meestal zonder.

Als we buiten gaan komt daar dus nog een winterjas bij en – indien nodig – een warme boeuf of sjaal, een muts en handschoenen uiteraard. Dikke wandelsokken en goeie wandelschoenen maken het plaatje compleet.

Condens

Ook bij koude is het heel belangrijk voldoende te verluchten om condens zo veel mogelijk te vermijden. Dus ondanks de koude, gaat af en toe alles 5 minuutjes open. Ook tijdens het koken gaat het raam steevast op een kiertje en zetten we vaak ook een van onze dakvenstertjes open.  
Bert heeft trouwens ook een extra laag mousse van 8 cm of zo onder onze matras gelegd om zo veel mogelijk verluchting toe te laten. Tot slot checken we ’s morgens onze koudste oppervlaktes op vocht en vegen we dat af met een zeemvel. Ere wie ere toekomt: Bert neemt het voortouw in deze condens-werende maatregelen.

De uitdagingen – drogen van schoenen

De grootste uitdaging is het drogen van de schoenen. Bij elke winterwandeling zijn de schoenen en de kleren van Lander en Fien door en door nat. De schoenen ook vanbinnen. Zij spelen namelijk de ganse tijd in de sneeuw en scheppen dus ook veel sneeuw in hun schoenen. De schoenen van Bert en mezelf blijven meestal droog vanbinnen, behalve toen ik besloot ermee te gaan zwemmen natuurlijk 😉

Je kan natuurlijk elke dag droge kleren aantrekken, maar geen droge schoenen. En wat is er vervelender dan doorweekte schoenen opnieuw aantrekken? Hoe hebben we dit opgelost? 

Wanneer we op een camping staan en dus elektriciteit hebben, kan je ze een uurtje onder handen nemen met de haardroger. Dat werkt goed.

Maar heel vaak beschikken we niet over die elektriciteit. En bovendien kan ik ook leukere dingen bedenken om te doen ’s avonds. 

Een goed truukje is de schoenen tijdens het rijden mee in de cockpit te nemen, de blazer van de auto volle bak op warme lucht te zetten en die voornamelijk aan de voeten te laten uitkomen. Als je de schoenen goed plaatst en regelmatig wisselt, is dat een heel effectieve manier van schoenen drogen. Ook mijn wandelschoenen na het zwemavontuur hebben we zo vrij snel droog gekregen.

Wanneer we niet rijden en ook niet over elektriciteit beschikken, bouwt Bert een schoenenconstructie aan een van de uitgangen van de ringverwarming zodat de lucht in de schoen blaast. Ook dit werkt zeer goed. Dank u Bert.

De uitdagingen – laptops opstarten

We hebben gemerkt dat ook onze laptops niet zo van de koude houden. Hoewel we vaak zeker zijn dat de batterij nog 80% is of meer, willen ze toch niet opstarten. Ook hier hebben we een truukje: de laptop tijdens het opstarten aan een goede powerbank koppelen, laat toe om op te starten. Daarna kunnen ze vanzelf weer verder; tenminste als de batterij inderdaad nog voldoende stroom levert. 

Een reactie achterlaten